dinsdag 5 februari 2019

5 februari 2019 - Zanderij Maarn


Het info stukje op de site van het Utrechts Landschap meld het volgende over dit gebied:

Zanderij Maarn is een voormalige zandafgraving van NS Vastgoed en ligt langs de A12. Het gebied heeft bijzondere natuurwaarden. Zo bestaat de noordkant van de plas uit schraalgrasland met diverse zeldzame korstmossen en planten. Bijzonder zijn de vogels die hier broeden op de grond zoals de kleine plevier en de veldleeuwerik. Daarnaast leven er in het gebied veel ringslangen. Ook de kanaaljuffer en plasrombout, twee zeer zeldzame libellen, planten zich hier voort. De Zanderij is voor de trek van dieren naar het ecoduct Mollenbos een belangrijke natuurschakel.

Het is alweer even geleden dat ik een route van het Utrechts Landschap heb gelopen.
Ondanks dat het vandaag een grijze dag was zijn mijn vriendin en ik erop uit gegaan om de blauwe route 'De Zanderij' in Maarn te lopen. Een route van 3,2 km, en waarvan wij wisten dat wij hem gewoon langer zouden maken (uiteindelijk is dat een kleine 10km geworden)

Het begin van de route loop je door een schitterend stuk bos, het gedeelte van de zandafgraving is een open gedeelte met zeer verrassende elementen. Jammer was dat je niet op het zwerfstenen eiland zelf kom komen omdat deze door een groot hek was afgesloten. Uiteraard zal dat een goede reden hebben, maar jammer was het wel. 
Met het vele riet aan de waterkant, kan ik me niet anders voorstellen dan dat dit van de zomer veel libellen, vlinders en andere insecten zal aantrekken.

Lieve wandelgroet,
Annemieke

















































Geen opmerkingen:

Een reactie posten